VVS- och fastighets- programmet

VVS- och fastighetsprogrammet är ett yrkesprogram där du lär dig allt du behöver veta för att jobba inom VVS, ventilation, kyl- och värmesystem samt fastighet.

Inriktningar

VVS betyder Värme, Ventilation, och Sanitet och därför har VVS- och fastighetsprogrammet olika inriktningar inom dessa områden samt fastighet. Här kan du läsa en beskrivning av varje inriktning.

Fastighet VFFAS

När du går inriktningen fastighet får du lära dig om energitekniska anläggningar, drift och underhåll av inomhusmiljöer och utomhusmiljöer som används för boende. Du får också träna på att kommunicera med både kunder och beställare. När du är klar kan du jobba som fastighetsskötare eller fastighetstekniker till exempel.

Kyl- och värmepumpsteknik VFKYL

Inom den här inriktningen utbildas du inom installation och underhåll av olika kyl- och värmesystem. Det kan vara till exempel värmepumpar, kyldiskar i affärer eller isbanor. Det är extra viktigt att lära sig om hantering av materialen ur ett miljö- och säkerhetsperspektiv. Du ska också arbeta med att energieffektivisera. När du tagit studenten kan du jobba som kyltekniker till exempel, eller inom fastighet och industri.

Ventilation VFVEN

När du läser inriktningen ventilationsteknik får du lära dig om underhåll och injustering av olika ventilationssystem. Du får jobba med flödesscheman för installationer och lära dig hur viktigt det är med en bra ventilation.

VVS VFVVS

Inom inriktningen VVS får du kunskaper i installation och underhåll av värme- och sanitetssystem. När du är klar med utbildningen kommer du kunna installera system som har vissa specifika funktioner och följer gällande regler och lagstiftning. Du kan jobba som till exempel vvs-montör eller med isolering av teknik.

Läs mer om vilka kurser som ingår på Skolverkets hemsida.

Högskolebehörighet

VVS- och fastighetsprogrammet är ett yrkesprogram. Det innebär att du kan börja jobba redan när du tagit studenten. Från och med höstterminen 2023 ger programmet även grundläggande högskolebehörighet. Det betyder att den som vill kan studera vidare på högskola och universitet efter programmet.

En elev som arbetar i VVS-verkstaden med olika rör

Yrken

• VVS-tekniker