Industritekniska programmet

Industritekniska programmet är ett yrkesprogram där du som elev förbereds på att jobba inom materialbearbetning och framställning och arbete inom industri. Du kan till exempel jobba som svetsare när du gått klart utbildningen. Du kan också jobba med säkerhet inom industri eller kanske produktdesign.

Inriktningar på programmet

Programmet har fyra inriktningar och vad du kommer att jobba med efter studenten beror på vilken inriktning du väljer. Vissa skolor kanske inte erbjuder alla inriktningar inom ett program så var noga med att kontrollera så du söker till rätt inriktning.

Svetsteknik INSVE

På inriktningen svetsteknik får du lära dig att svetsa med olika tekniker samt tillhörande arbetsmoment.

Produkt och maskinteknik INPRK

När du läser inriktningen produkt och maskinteknik får du lära dig att hantera verktyg och annan utrustning som används inom industri. Du får också lära dig om bearbetning av material. Du kan bli till exempel maskinoperatör när du är klar.

Processteknik INPRO

När du läser inriktningen processteknik lär du dig om kemiska och mekaniska industriprocesser, kvalitetskontroll, styrteknik och reglerteknik. Du kan bli till exempel processtekniker efter att du gått denna inriktning.

Driftsäkerhet och underhåll INDRI

Här får du lära dig om hur och varför underhåll är viktigt för att utrustningen ska fungera.

Högskolebehörighet på yrkesprogram

Industritekniska programmet är ett yrkesprogram men ger från och med höstterminen 2023 även grundläggande högskolebehörighet. Det betyder att den som vill kan studera vidare på högskola och universitet efter programmet.

Om du vill veta mer om vilka kurser som ingår i programmet kan du se det på din valda skolas hemsida eller på Skolverkets hemsida.

Elev svetsar.

Yrken