Högskole- förberedande gymnasieprogram

Ett högskoleförberedande program är ett program som förbereder dig på att läsa vidare efter gymnasiet. På alla högskoleförberedande program får du grundläggande behörighet till studier på högskola eller universitet. Många utbildningar på högskola och universitet har även krav på särskild behörighet. För särskild behörighet behövs godkänt betyg på de specifika kurserna som anges vid utbildningens behörighetskrav. (Därför kallas ibland dessa program också studieförberedande program).

Alla högskoleförberedande gymnasieprogram

De högskoleförberedande programmen på gymnasiet i Sverige är:

• Naturvetenskapsprogrammet (NA)
  • Teknikprogrammet (TE)
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
  • Ekonomiprogrammet (EK)
  • Estetiska Programmet (ES)
  • Humanistiska programmet (HU)
  • International Baccalaureate Diploma (IB) (Internationellt program)

Den andra kategorin av nationella gymnasieprogram är yrkesprogram. Det finns också introduktionsprogram och riksrekryterande program med egna examensmål.

Högskolebehörighet på alla program

Oavsett vilket program du läser på gymnasiet har du möjlighet att välja kurser som gör att du får högskolebehörighet även om du inte läser ett högskoleförberedande program. När du läser ett högskoleförberedande program är du bland annat behörig att läsa många utbildningar på högskolan eller universitetet som ligger inom ämnesområdet för gymnasieprogrammet.

Högskoleförberedande program på gymnasiet

En artist sjunger på scenen

Estet

Estetiska programmet

Estetiska programmet har inriktningar inom musik, dans och design till exempel.
Elever läser katalog.

Ekonomi

Ekonomiprogrammet

Ekonomiprogrammet har inriktningar inom ekonomi och juridik.
Elever på naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskap

Naturvetenskapsprogrammet handlar om vetenskap, biologi, kemi, fysik och matematik bland annat.
Tre elever på samhällsvetenskapsprogrammet

Samhälle

Samhällsvetenskap

På samhällsvetenskapsprogrammet lär du dig om samhället, om människor och om grupper.
Elever på teknikprogrammet

Teknik

Teknikprogrammet

På teknikprogrammet läser du om teknik, fysik och matematik bland annat.
Elever på IB-programmet

IB-programmet

International Baccalaureate Diploma

På International Baccalaureate Diploma-programmet läser du en bred utbildning helt på engelska.
Två personer skrattar tillsammans framför laptops

Humanistiska

Humanistiska programmet

Centrala kunskapsområden på Humanistiska programmet är språk, litteratur, historia, kulturhistoria och filosofi.