Moderna språk och modersmål på gymnasiet

Om du ska läsa andra språk än svenska och engelska på gymnasiet finns det två alternativ. Moderna språk och modersmål. I vissa högskoleförberedande program är det obligatoriskt att läsa en eller två kurser i moderna språk. Det kan också finnas möjlighet att lägga till kurser i moderna språk inom andra nationella program.

Moderna språk från grundskolan eller nytt

Du kan välja att läsa samma moderna språk som du läste i grundskolan. Då börjar du på steg 3 i gymnasiet. Om du väljer att läsa ett nytt språk på gymnasiet börjar du på steg 1. Att läsa moderna språk ger inte bara kunskaper inom språket och ett betyg i kursen. Det kan också ge extra poäng, så kallade meritpoäng, i ditt meritvärde när du ansöker till universitet och högskola. Extrapoängen för moderna språk kan du ofta få för steg 3 och 4 eller 4 och 5. Det råder specifika regler för hur kursen räknas i ansökan till eftergymnasiala studier.

Gymnasieelev med böcker på huvudet.

Vad räknas som moderna språk?

Moderna språk är alla språk förutom svenska, svenska som andraspråk, engelska, klassisk grekiska, latin och teckenspråk. Men det absolut vanligaste är att du får välja mellan spanska, tyska och franska. Teckenspråk för hörande kan också ge meritpoäng, trots att det inte räknas till de moderna språken.

Vad betyder modersmål?

Moderna språk är alla språk förutom svenska, svenska som andraspråk, een av eller båda dina föräldrar pratar. Om du har ett annat modersmål än svenska kan du läsa ditt modersmål som ett ämne i gymnasiet. Du får betyg i modersmål på precis samma sätt som i andra ämnen. .

Modersmål på gymnasiet

Om du vill läsa modersmål (annat än svenska) på gymnasiet har du rätt att ansöka om det. Olika regler gäller kring detta, så se till att fråga din gymnasieskola. Du kan välja att läsa en kurs i modersmål och få betyg i det och även läsa ett modernt språk. Eller så kan du välja att byta ut det moderna språket mot kurs i ditt modersmål. Du kan även i vissa fall välja att läsa ditt modersmål som ett modernt språk.

Får man meritpoäng för modersmål?

Nej, du får inte meritpoäng för modersmål om du inte läser ditt modersmål som en kurs i modernt språk. Innehållet i kurserna är olika och är inte direkt jämförbara med varandra. Du kan läsa t.ex. spanska som både modersmål och moderna språk om möjligheten finns på din skola.