Öppet hus - vad du kan förvänta dig och andra tips

Att gå på ett öppet hus är det bästa sättet att lära känna din blivande gymnasieskola på. Visst, du kan sitta framför datorn och läsa allt om skolorna och programmen men atmosfären i skolan går bara att känna på plats.

Hur går det till?

Skolorna bjuder in alla som går i nian på öppet hus under höstterminen. Men din förälder, ditt syskon eller din kompis är också mycket välkommen. Vad som händer på öppet hus skiljer sig mycket från skola till skola men du kan räkna med att få titta på klassrummen, labbsalarna och verkstaden om det finns en sådan.

Lärarna och rektorn på skolan presenterar de olika programmen och inriktningarna i olika klassrum, så är du intresserad av ett visst program ska du kolla efter det när du kommer till skolan.

Det brukar också finnas elever som redan går på skolan på plats. De kan du fråga om allt som rör skolan, programmen, lärarna och maten till exempel.

Tips på frågor att ställa

Du måste inte prata med någon på öppet hus om du inte vill. Men om du vill fråga men inte vet vad du kan fråga kan du ta med en liten lista i förväg. Till exempel kan det vara bra att fråga:

• Vad är bäst med skolan?
  • Vad är bäst med programmet?
  • Vad får en lära sig på programmet?
  • Hur är skolmaten?
  • Hur ser schemat ut?

Om programmet eller programmen du är intresserad av innefattar arbete i en labbsal, verkstad eller med speciella verktyg kan du också passa på att fråga om det:

• Får man göra häftiga laborationer?
  • Finns allt material i verkstaden?
  • Vilka maskiner finns?
  • Vilka mjukvaruprogram får en lära sig?

Passa på att gå på många öppna hus om du kan. Gymnasiet är spännande och det är lätt att bli fäst vid den första skolan du besöker. Därför är det bra om du har flera skolor att välja på så att du är säker på att du hittar den som passar dig bäst.

Elev för en dag

De allra flesta skolor erbjuder olika sätt att skugga en nuvarande elev eller själv vara elev för en dag på gymnasiet innan du bestämmer dig. Då får du se skolan ur ett annat perspektiv och det är inte så mycket folk där samtidigt. Att vara elev för en dag gör att du får testa hur det är att gå på skolan på riktigt.

Fråga gärna om du kan komma tillbaka till skolan som elev för en dag när du är där på öppet hus ifall du är mer intresserad av skolan. Du måste nämligen boka en dag då eleven du ska skugga eller lärarna du ska lyssna på vet om att du kommer.

Lycka till med ditt gymnasieval!