Vill du ändra din ansökan?  Det går att göra ett omval

Är du inte helt nöjd med ditt gymnasieval eller gjorde du kanske inte något val alls under ansökningsperioden? Vill du ändra, omprioritera eller lägga till i ditt gymnasieval? Allt detta kan du göra under omvalsperioden.

Omvalet öppnar

I mitten av april öppnar möjligheten för omval till gymnasiet i många kommuner runt om i landet. I vissa har omvalsperioden redan börjat och i andra dröjer det ett par veckor till. Här kan du se vilka datum som gäller för just din kommun. Om du går i omvalstankar är det dags att sätta dem i verket. Men innan du gör ditt omval bör du tänka igenom det noga. För att underlätta för dig har vi listat bra saker att tänka på när du gör ditt omval.

Hur gör man omval till gymnasiet?

Du kan göra ditt omval under en viss tidsperiod som ligger i samband med att du får ditt preliminära antagningsbesked.

1. Börja med att logga in på din antagningsportal. Beroende på var du bor kan du göra det själv eller med hjälp av din syv.
  1. Lägg till, ta bort eller ändra ordningen på dina val.
  1. Glöm inte att skicka in ditt omval i tid innan omvalsperioden tar slut!

Att tänka på när du gör ditt omval

Du ska bara göra ett omval ifall din första ansökan inte känns rätt. Kanske har det preliminära antagningsbeskedet gjort att du vill söka fler valmöjligheter för att vara säker på att du kommer in på gymnasiet. Eller så har du hittat ett nytt spännande program som du tidigare inte vetat om. Oavsett anledning till varför du vill göra ett omval bör du tänka på punkterna nedan:

Välj det program just du är intresserad av och den skola du vill gå på

• Gå inte efter vad vännerna väljer utan ta reda på vad du själv vill.

Ta reda på så mycket du kan om skolan du är intresserad av

• Besök ett öppet hus för de skolor du är intresserad av. Kika på skolans hemsida för att ta reda på när just den skola du är intresserad av har öppet hus.

Undersök programmet du är intresserad av

• Du kan välja ett högskoleförberedande program eller ett yrkesprogram beroende på vad du vill göra efter gymnasiet.
  • Undersök vilka kurser som ingår i just det program som du är intresserad av för att ta reda på vilket program som passar dig och det du vill göra efter studierna.
  • Om du vill studera vidare efter gymnasiet och vet inom vilket område kan du kontrollera vilken behörighet du behöver och om dessa uppfylls av gymnasieprogrammet.
  • Om du inte redan gjort det - passa på att göra gymnasietestet! Det är baserat på vad fler än 30 000 riktiga gymnasieelever svarat på samma frågor. Genom att matcha dina svar med deras räknar AI-motorn ut vilket program just du skulle trivas med.

Lägg till många val i din ansökan

• Eftersom det kan vara fler sökande till ett program än vad det finns platser kan ditt meritvärde vara avgörande för om du kommer in eller inte. Öka chansen för att komma in på gymnasiet genom att lägga till många olika alternativ i ditt omval. Här kan du räkna ut ditt meritvärde.

Säkra upp din ansökan

• Om du inte är behörig till gymnasiet på grund av saknade betyg är det viktigt att lägga till ett val för introduktionsprogram i din ansökan. Läs mer om gymnasiebehörighet och introduktionsprogrammen längre ner på denna sida.

Glöm inte att rangordna dina val

• Lägg den utbildning du helst vill gå på som förstahandsval. Därefter rangordnar du resterande val efter de du helst vill gå på.

Har jag behörighet till gymnasiet?

Gymnasiebehörighet krävs för att du ska kunna söka till gymnasiet. Det innebär att du måste ha minst betyget E i en del ämnen i grundskolan. Oberoende av vilket gymnasieprogram du söker behöver du minst E i engelska, matematik och svenska eller svenska som andraspråk. Vilka fler ämnen du måste ha E i beror på vilket gymnasieprogram du vill gå.

Behörig till yrkesförberedande program

För att vara behörig till yrkesförberedande program måste du ha:

• Minst E i engelska, matematik och svenska eller svenska som andraspråk.
  • + minst E i fem ämnen utöver ämnena ovan.

Behörig till högskoleförberedande program

Om du vill söka till ett högskoleförberedande program behöver du ha:

• Minst E i engelska, matematik och svenska eller svenska som andraspråk.
  • + minst E i nio ämnen utöver ämnena ovan. De ämnen som måste ingå i dessa nio beror på vilket program du söker till.
  • För att vara behörig till naturvetenskapsprogrammet och teknikprogrammet måste tre av dessa nio ämnen vara fysik, kemi och biologi.
  • Om du vill söka till samhällsvetenskapsprogrammet, ekonomiprogrammet eller humanistiska programmet måste fyra av dessa nio ämnen vara samhällsvetenskap, religion, geografi och historia.
  • För att vara behörig till estetiska programmet är det valfritt vilka nio ämnen som du ska ha minsta betyg E i.

Jag är inte behörig - vad gör jag?

Du kan läsa upp dina betyg på ett introduktionsprogram för att få behörighet till gymnasiet. Det finns fyra olika varianter av introduktionsprogram; programinriktat val, yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion. Du väljer typ av introduktionsprogram beroende på vilket eller vilka ämnen du behöver läsa upp samt vilket gymnasieprogram du vill komma in på.